Hangon paikallisosasto

Hangon paikallisosasto on vanhin RSKY:n nykyisistä toimivista paikallisosastoista, 90-vuotisjuhlaamme vietimme 2014. Hangon paikallisosasto perustettiin 8.10.1924, ja ote Rannikkosotilaiden Huoltoyhdistyksen ( RSHY ) hallinnon pöytäkirjasta 29.10.1924 kertoo seuraavaa: " Hankoon on perustettu haaraosasto, mikä huomattavan innokkaasti on aloittanut toimintansa. Sihteeri toimittaa asiasta uutisen sanomalehtiin ja vastaa Hanko osaston tiedotukseen. " Paikallisosastomme voi olla iloinen siitä, että koneella kirjoitettu ruotsinkielinen pöytäkirja 8.10.1924 osaston perustavasta kokouksesta silloisessa maankuulussa Wigrenin kahvilakonditoriassa on säilynyt, vaikka sota-aikana Hanko evakuoitiin.

Kuvassa Russarön sotilaskoti

Hangon osaston ensimmäisenä puheenjohtajana toimi Inga Petäjäniemi, jonka puoliso oli kapteeni Aarne Petäjäniemi, Russarön linnakkeen ensimmäinen päällikkö. Noista ajoista moni asia on muuttunut paikallisosastossamme, varuskunnan lakkauttaminen ja sisarten joutuminen sotilaskodittomien paikallisosastojen joukkoon on asettanut meidät uusien toiminnallisten haasteiden eteen. Vaikka syksystä 2005 alkaen emme enää mene joka viikkoisille päivystysvuoroillemme Russarön linnakkeelle, niin yhä edelleen pidämme sotilaskotia auki leirien ja harjoitusten aikana. Russarön avauduttua turisteille pv:n valvonnassa olemme pitäneet sotilaskotia auki myös turistivierailujen aikana kesäisin. Monet vierailijat ovat Russarössä aikoinaan varusmiespalvelunsa suorittaneita ja heistä on hauskaa tulla perheineen sotilaskotiin nauttimaan aidot, perinteiset munkkikahvit.Osallistumme myös joulumyyjäisiin ja hankimme varoja hoitamalla lisäksi erilaisia kahvituksia, esim. Hangon kaupunki on usein tilannut meiltä kahvituksia. Koska meillä ei enää ole omaa joukko-osastoa, olemme palkinneet Upinniemessä ansiokkaasti palvelleita varusmiehiä stipendein.

IMG_1017.JPG

kannykkakuvia_043.jpg

Lisaa_kuvia_2014_080.JPG

Paikallisosastossamme oli vuoden 2014 lopussa 18 jäsentä. Vanhin sisaristamme on 100-vuotias ja nuorimmat n.35-vuotiaita. Uudetkin jäsenet olisivat tervetulleita! Omien poikien puuttuessa olemme mahdollisuuksien mukaan lähteneet Upinniemen ja naapurimme Dragsvikin sisarten avuksi. Meiltä ei ole pitkä matka Syndalenin harjoitusalueelle, kun taas Upinniemeen on yli 100 km.

Koska meillä ei enää ole sisarhuonetta, olemme kokoontuneet sisarten kodeissa. Kokouksia pidetään tarpeen vaatiessa ja niistä tiedotetaan sisarille puhelimitse ja sähköisesti. Uudet sisaret voivat ottaa yhteyttä puheenjohtajaan tai sihteeriin.

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Puheenjohtaja Maritta Sariola, puh. 040 742 5413