Turun paikallisosasto

Paikallisosaston alkuna on ollut 1918 perustettu Saaristosotilaiden joululahja komitea. Nimi muuttui 1921 Rannikkosotilaiden huoltoyhdistykseksi ja vuonna 1941 nimi muutettiin Rannikkosotilaskotiyhdistyksen Turun Paikallisosastoksi. Turun paikallisosastolla on sotilaskoti Pansiossa Rannikkolaivaston tiloissa. Gyltön sotilaskoti toimii leirisotilaskotina useita viikonloppuja ja muutamana viikkonakin vuodessa vapaaehtoisin sisarvoimin. Ja Skinnarvikissä ja muissa maanpuolustustapahtumissa käydään "keikoilla" tarvittaessa.

Jäsenistöömme kuului vuoden 2016 alussa 50 eri-ikäistä sisarta. Sisariltojen ikäjakauma on n. 40-90 vuotta. Sotilaskodin ja leirien lisäksi tapaamme varusmiehiämme ja tutustumme heidän palvelusympäristöihinsä mm kotiutustilaisuuksissa ja muissa juhlatapahtumissa. Samalla meille muodostuu kokonaiskäsitys Rannikkolaivaston toiminnoista. Varusmiehille järjestämme erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Vuonna 2015 oli teemana toiminnassamme "monimuotoisuus on valttimme". Siihen liittyviä tapahtumia ja hankintoja suunnittelemme yhdessä varuskunnan eri toimijoiden kanssa.

Pansion kotoisa sotilaskoti

Teemme yhteistyötä myös Turun Sotilaskotiyhdistyksen kanssa. Suurin ponnistuksemme on joka toinen vuosi järjestettävä Turun Messut, jossa molempien yhdistysten sisaret puurtavat messusotilaskodissa.
Yhteistyötä Turun Sky:n kanssa olemme tehneet myös Tall Ships’ Race, MillJazz ja muissa suurissa maanpuolustustapahtumissa.

Sisarten kalenterin täyttävät myös Merivoimien ja reserviläisten erilaiset leirit ympäri saaristoa.
Sisariltoja vietämme joka kuukauden ensimmäisenä keskiviikkona lukuunottamatta heinä- ja elokuuta. Sisarilloissa käsittelemme ajankohtaisia asioita ja kartoitamme sisartarpeen erilaisiin tapahtumiin.

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Puheenjohtaja Marjo Lindstedt, puh. 040 540 2554